Start with Why

The Golden Circle van Simon Sinek laat zien dat bij ‘echt’ succesvolle bedrijven hun Waarom, Hoe en Wat in balans zijn.

Enkele tips:

  • Vroeger dachten we dat de aarde plat was, we handelde daar ook naar.
    • Toen het rond bleek te zijn, veranderde ook het gedrag dat we hadden en werd eigenlijk de wereld pas ontdekt.
  • Bedrijven die aankoopgedrag van klanten manipuleren verliezen uiteindelijk.
    • Prijsverlagingen, promoties en sturen op angst werken maar tijdelijk.

Waar het om gaat is visie, een missie, een waarom…

  • The golden circle: What, How, Why. Wat, hoe maar vooral waarom.
  • Begin met Waarom, Why?
    • Dit geeft de kern aan. Hart en ziel. Hiermee win je volgers, believers.
Diffusiecurve van innovatie.
“Focus je op de Innovators en Early Adopters. De Early en Late Majority komen later…”
  • Innovators en Early Adopters willen Why.
  • We worden loyaal aan een merk bij een goed onderbuik gevoel.
  • Een Authentiek merk geeft helderheid in zijn waarom, wat en hoe.
  • Focus op de Vernieuwers en vroege aanvaarders, de rest volgt wel…
  • Een Why-type leider heeft wel een How-type volger nodig om te accelereren.
  • Volgens de diffusiecurve is 84% van de mensen een How-type.
  • Apple is een goed voorbeeld van een sterke Why.
  • Why is een gevoel, een beleving.
    • Volg of bereik een Why geeft een goed, voldaan, succesvol gevoel.
  • What is een bereikt doel.
    • Haal of bereik een What hoeft nier perse een goed gevoel te geven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *