The Golden Circle van Simon Sinek laat zien dat bij ‘echt’ succesvolle bedrijven hun Waarom, Hoe en Wat in balans zijn.
Enkele tips:
- Vroeger dachten we dat de aarde plat was, we handelde daar ook naar.- Toen het rond bleek te zijn, veranderde ook het gedrag dat we hadden en werd eigenlijk de wereld pas ontdekt.
 
- Bedrijven die aankoopgedrag van klanten manipuleren verliezen uiteindelijk.- Prijsverlagingen, promoties en sturen op angst werken maar tijdelijk.
 
Waar het om gaat is visie, een missie, een waarom…
- The golden circle: What, How, Why. Wat, hoe maar vooral waarom.
- Begin met Waarom, Why?- Dit geeft de kern aan. Hart en ziel. Hiermee win je volgers, believers.
 

“Focus je op de Innovators en Early Adopters. De Early en Late Majority komen later…”
- Innovators en Early Adopters willen Why.
- We worden loyaal aan een merk bij een goed onderbuik gevoel.
- Een Authentiek merk geeft helderheid in zijn waarom, wat en hoe.
- Focus op de Vernieuwers en vroege aanvaarders, de rest volgt wel…
- Een Why-type leider heeft wel een How-type volger nodig om te accelereren.
- Volgens de diffusiecurve is 84% van de mensen een How-type.
- Apple is een goed voorbeeld van een sterke Why.
- Why is een gevoel, een beleving.- Volg of bereik een Why geeft een goed, voldaan, succesvol gevoel.
 
- What is een bereikt doel.- Haal of bereik een What hoeft nier perse een goed gevoel te geven.
 
